Avonturen in Middel Aarde

Laat ik alvast beginnen mij te verontschuldigen voor het gebrek aan speltechnisch vakjargon. Ik speel inmiddels al meer dan 10 jaar de meest uiteenlopende tactisch-strategisch verheven bordspellen, maar ben voor mijn gevoel het niveau van beginner nooit ontstegen en kijk nog iedere keer glazig wanneer mijn volledig ingewijde gezelschap mij de principes van een nieuw spel probeert uit te leggen:  “Huh? Lore?? wat is dat???”

Journeys in Middle Earth draait volledig om samenwerken. Het leuke is dat het ondersteund wordt door een app. Je beleeft in het spel een verhaal, dat is opgesplitst in een aantal avonturen en je moet elk avontuur één of meerdere doelen behalen. Soms is het doel om een tegenstander te verslaan, maar het kan ook zijn dat je iets moet zoeken of een spion moet zien te ontmaskeren see. Of je het doel bereikt of niet bepaalt hoe het verhaal verdergaat. Het is dus niet zo dat wanneer je verliest je dat avontuur over moet doen, ze maken het gewoon wat lastiger op je volgende tocht. Er zijn wel bepalende momenten in het spel, de app geeft dan dreigend aan “als je dit niet gaat vinden, dan verlies je het hele verhaal”…… Tatatadunnnn…..

Maar laat ik beginnen bij het begin: het kiezen van je karakter. Als karakter kun je een aantal (min of meer) bekenden uit Lord of the Rings kiezen: Legolas, Aragorn, Bilbo, Gimli, Elena en Beravor…. Wie ik mis zijn bijvoorbeeld Gandalf en Lady Galadriel. Deze karakters bewaren ze hopelijk voor de uitbreiding ;-). Ik ben nooit vies van het hier en daar met mijn handen afschieten van vuurballen, maar helaas…helaas, ik kan alleen maar op mijn harp spelen, tenminste….wanneer ik Elena ben. Blijkbaar was een magiër niet zo nodig in het gezelschap, maar kon een musicus echt niet ontbreken. Elk karakter heeft een bepaalde rol. Ik speel nu met Beravor en die is pathfinder, Gimli is guardian en Aragorn vanzelfsprekend captain.

Wanneer je verder komt in het spel kun je ook van rol wisselen. Afhankelijk van je karakter en je rol krijg je je unieke kaartendeck, waarmee je het spel speelt. Vechten gaat dus niet met dobbelstenen, maar door met je kaartendeck successen te halen bij het uitvoeren van testen. Zoeken en met mensen praten verloopt vaak op dezelfde manier. Hoewel je soms ook een gesprek met iemand kunt voeren door uit verschillende tekstopties te kiezen in de app. Dat vind ik nog de meest lastige onderdelen, het kiezen tussen de vraagopties geeft mij altijd enorme keuzestress. Naarmate je in het spel “lore” en “experience” verzamelt kun je je karakter verbeteren. In jet spel kun je ook inspiratietokens verzamelen en die vervolgens weer uitgeven om je score tijdens een test te verbeteren. Kortom: je kunt nooit teveel van dat soort tokens hebben!

Tijdens het spelen staan je figuurtjes op een kaart. Door dingen te ontdekken of met mensen te praten breidt die kaart zich steeds verder uit.

Wil je dit spel bestellen of ben je benieuwd welke uitbreidingen er mogelijk zijn voor dit spel? Neem dan gauw een kijkje in onze uitgebreide webshop.Bekijk spel

Zo kan het zomaar zijn dat je denkt dat je aan een bosje gele bloemetjes gaat ruiken, maar dat je in werkelijkheid een pad ontdekt naar een stukje dichter bij je doel. Om dat doel te bereiken heb je overigens beperkt de tijd, maar wij zijn nog niet zo heel vaak in tijdnood gekomen. Dat komt misschien ook wel, omdat wij (of in ieder geval een deel van ons) over het algemeen met oogkleppen op recht op ons  doel afgaan, zonder elke steen en elke searchtoken om te draaien. Gevolg daarvan is dat we waarschijnlijk veel minder bruikbare items gevonden hebben dan mogelijk was geweest. Soms staat er in de app al een duidelijke aanwijzing wat je bij een bepaalde test gaat vinden, bijvoorbeeld “dit zou weleens een vluchtroute kunnen zijn”. Ik ben er nog niet uit of ik dat fijn vind of dat de spoiler me uitermate irriteert. Het is nu ook weer niet zo dat ze het te voor de hand liggend hebben gemaakt. We verliezen voorlopig nog regelmatig avonturen, dus hebben al met al weinig te klagen dat het te makkelijk zou zijn 

Veel spelelementen ben ik weleens tegengekomen in andere spellen, bijvoorbeeld Descent Journeys in the Dark, Arkham Horror 3rd Edition en Mansion of Madness. Wat dit spel echt uniek maakt is dat wanneer je een bepaald avontuur voor de 2e keer speelt, het wezenlijk anders is dan de eerste keer. Het doel is misschien wel hetzelfde, maar de kaart en tokens die je onderweg tegenkomt zijn heel verschillend. Dat vind ik een groot voordeel, want wij hebben nog weleens de neiging om verschillende avonturen naast elkaar te spelen en die leveren nu niet dat deja vu gevoel op van “been there, done that…gaap….ik doe alsof het de eerste keer is, maar ik weet al lang wat er komen gaat”. Wat ik ook een voordeel vind, is dat wanneer je karakter dood gaat, je nog een tweede kans krijgt in de zogenaamde “last stand”. Je doet dan een test en wanneer je die haalt mag je verder spelen met ook echt een soort van schone lei. Dat rekt de haalbaarheid van een avontuur weer een stukje op. Echter wanneer je dood gaat, moet de rest van het gezelschap in de volgende beurt het avontuur halen om het nog te kunnen winnen.

Wij hebben onze reis nog niet beëindigd, maar de eerste indruk van het spel is absoluut het spelen waard.

24 Mei 2024 - Blog Post

Eerder verschenen artikelen

Blogs
ERodriguez

SAND: Traversing the Dunes for Glory and Gold

Dive into the immersive world of “SAND,” a strategic board game where you navigate a post-apocalyptic desert, balancing resource management and daring adventures. Learn essential gameplay tips and strategies to master the desert and emerge as the ultimate traveler in this captivating guide.

Lees verder »

Webshop voor bordspellen, kaarten en miniatuurspellen.

De waardering van boardgameshop.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.7/10 gebaseerd op 3360 reviews.
Scroll naar boven
Gebruik de magische kortingscode MRMEEPLE23 voor onze Winter Sale en laat je meeslepen in een wereld van speelplezier!